Importanța echilibrări roților,pentru ca masina să ruleze lin!

Dezechilibrul poate apărea la roți, mai ales după schimbarea anvelopelor sau a roților iar Rezultatul va fi : vibrații, uzură mai mare, precizie si siguranta in conducere mai mică.

MobAuto explică cum să recunoaștem un dezechilibru – si în ce constă echilibrarea ansamblului anvelopa/janta.

O roată care se rotește corespunzător este importantă pentru siguranță și confort. Doar atunci când o anvelopă este perfect echilibrată își poate aduce proprietățile sale pozitive pe drum în cel mai bun mod posibil. Distribuția greutății pe roată nu este întotdeauna perfectă, cauze: valva cu senzor, atingeri de bordura, lovituri in gropi,  sau cauciucul uzat neuniform, desprinderea contragreutatilor de echilibru si dupa apare un dezechilibru . Acest lucru nu numai că asigură o uzură mai rapidă a anvelopelor, pe o perioadă mai lungă de timp poate deteriora direcția și șasiul. Prin urmare, este important ca roțile să fie echilibrate cel târziu la primele semne de dezechilibru.

Cum se produce un dezechilibru la anvelopele și jantele auto?

Un dezechilibru nu este altceva decât un dezechilibru pe roată. Există multe cauze pentru aceasta. Una dintre ele este valva- fără o contragreutate, anvelopa nu se va roti uniform în jurul axei. Un alt motiv pentru un dezechilibru sunt benzile de rulare uzate neuniform . Manevrele puternice de frânare și virajele uzează cauciucul inegal. Chiar și cele mai mici modificări ale greutății pot avea un impact major asupra concentricității datorită forțelor centrifuge generate în timpul rotației : la o viteză de 100 km / h, un dezechilibru de doar zece grame are deja o masa de 2,5 kilograme pe roată.

Echilibrarea roții: cum funcționează?

Strict vorbind, atunci când echilibrați, nu anvelopa este echilibrată, ci întreaga roată! Cu toate acestea, în mod colocvial, a devenit obișnuit să se vorbească despre „echilibrarea anvelopelor”.                   Dezechilibrul este compensat de atașarea țintită a contragreutăților mici pe jantă. Roțile pot fi echilibrate doar în ateliere cu echipament adecvat. Pentru a face acest lucru, roata este prinsă într-o mașină specială. Acest lucru simulează mișcările de rulare ale anvelopei pe mașină și determină dezechilibrul pe roată cu o precizie de un gram. Mașina arată apoi montatorului greutatea și poziția în care trebuie să atașeze contragreutatea la jantă. După echilibrare, vibrațiile pot fi încă vizibile în ciuda roților care sunt echilibrate și rulează acum lin, deci sunt echilibrate corespunzător, deoarece posibilele dezechilibre pot fi provenite din discurile de frână , tamburi sau butucii roților -acestea  nu sunt luate în considerare pe mașina de echilibrare. Acest lucru necesită apoi ceea ce este cunoscut sub numele de echilibrare fină direct pe vehicul folosind o mașină mobilă de echilibrare a roților.

Cum recunoașteți un dezechilibru?

Există mai multe semne care indică un dezechilibru:

• Fluturarea/mișcarea volanului la anumite viteze

• Vibrații pe volan

• Zgomote neobișnuite la viteze de aproximativ 100 km / h

• Mașina se simte instabilă și nesigură între 120 și 190 km / h (aproape ca acvaplanarea)

• Anvelope uzate neuniform

Cât de vizibile sunt semnele depinde de viteza de rulare și de diametrul roții . Cu alte cuvinte: Mașinile sport rapide cu roți mari sunt deosebit de sensibile atunci când greutățile nu sunt așezate corect. De regulă: chiar și un mic dezechilibru de zece grame atrage 7,5 kilograme pe roata la 100 km / h.

Cât de des ar trebui să echilibrați anvelopele?

Nu există intervale fixe pentru echilibrarea anvelopelor. Unii șoferi își echilibrează roțile de fiecare dată când își schimbă anvelopele în sezonul de iarnă sau vară, în timp ce alții au roțile echilibrate o singură dată după ce au montat anvelope noi.

Cu toate acestea, poate avea sens să avem echilibrate anvelopele la intervale regulate . Deoarece anvelopa se mișcă pe jantă, este posibil ca poziția contragreutăților să nu mai fie corectă în timp. O vizită la vulcanizare este necesară atunci când apar primele semne ale unui dezechilibru. Este recomandabil să verificați și alte componente ale șasiului pentru a exclude faptul că dezechilibrul a cauzat deja daune. Chiar și roților carora li se observă pierderea unei contragreutăți(plumb) ar trebui să li se reechilibreze anvelopele.

Ce costă echilibrarea anvelopelor auto?

Dacă aveți anvelope noi montate în atelier, nu plătiți nimic suplimentar pentru echilibrare. Aceasta face parte din serviciul de anvelope. Chiar dacă schimbarea anvelopei sezoniere se efectuează în atelier, echilibrarea este de obicei inclusă în preț . Dacă anvelopele trebuie echilibrate, majoritatea atelierelor percep între opt și douăzeci lei pe roată. Deci pentru un set complet plătiți între 32 și 80 de lei. Pentru jantele din aluminiu sau echilibrate cu plumb negru, mai costă încă doi până la patru lei pe roată. Dacă anvelopele nu au fost încă demontate, se datorează și costurile de demontare.

Distribuie prietenilor tai: Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Articole similare